Onze visie (naar Katholiek Onderwijs Vlaanderen)

Als mentor willen we je graag helpen groeien in het lesgeven en het deel uitmaken van een dynamisch lerarenkorps. 
We houden daarbij volgende richtlijnen van Katholiek Onderwijs Vlaanderen in het achterhoofd (Inspiratienota, 28 oktober 2021):

 

- Kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding is gericht op introductie in het beroep én in de school.
We voorzien je vanaf de start van de nodige documenten en juiste informatie om je een vlotte start te kunnen garanderen: een onthaalbrochure voor startende collega's of stagiairs, een rondleiding in de schoolgebouwen, een zicht op onze visie en missie, een toelichting van de Nieuwe Autoriteit, het in orde brengen en ondertekenen van stagecontracten ... 

 

- Kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding heeft aandacht voor elke starter en voor de totale persoon van de starter. 
Na een intakegesprek en rondleiding op school, bewandelen we met elke starter een individueel traject, niet enkel met oog voor de professionele kwaliteiten, maar ook met aandacht voor dieperliggende motieven, idealen en waarden die zowel de school als de starter nastreeft.

 

- Kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding is op maat, heeft aandacht voor de talenten van de starter en geeft eigenaarschap aan de starter.
Elke starter heeft z'n eigen professionele noden en doelstellingen, de starter is eigenaar van zijn eigen leren en professionele groei. Door middel van observaties en feedbackgesprekken gaan we samen op zoek naar wat voor de starter werkt. In een veilige sfeer van onderling vertrouwen en respect helpen we de starter groeien.

 

- Kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding kadert in een samenhangend personeels- en professionaliseringsbeleid en maakt deel uit van loopbaanbegeleiding die de volledige professionele loopbaan omvat.

We proberen verbindingspersoon te zijn tussen de starter en de andere teamleden (andere leraren, andere starters, de directeur, graadcoördinatoren, de zorgcoördinator, de ICT-coördinator, het administratief personeel, het opvoedend personeel, het onderhoudspersoneel, externen …) en bevorderen de integratie van de starter in het schoolteam door de contacten met collega’s te faciliteren.
De mentor houdt de starter op de hoogte van startdagen en organiseert initiatieven ter ondersteuning van het professioneel leren van de starter klasbezoeken, supervisie, teamteaching, ... Door middel van een 'groeidocument' bieden we steun bij het leren van de starter. We proberen aan te zetten tot reflectie en zelfevaluatie. We helpen mee reflecteren over onderwijsgedrag, visie en beleving.


- Kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding creëert contexten en een cultuur van formeel en informeel leren.
We sporen de starter aan op zowel formele als informele manier te leren, dit kan zijn via nascholingsinitiatieven, maar ook door gesprekken met andere leraren in de leraarskamer. We houden hierbij de taakbelasting en het emotioneel welzijn van de starter in het oog. Twijfels moeten uitgesproken durven worden en fouten mogen gemaakt worden.